Neljäs oppilas

Alue sisältää keskustelua kirjoista. Juonipaljastukset ovat mahdollisia!

Neljäs oppilas

ViestiKirjoittaja Aurinkomursu » 06.05.2017 15:34

Aluksi päästiin tutustumaan tietenkin Muratti- ja Kyyhkytassuun. Ajattelin tykästyväni Kyyhkytassuun, mutta pikkuhiljaa hänen jatkuva johtajan rooliin änkeäminen alkoi ärsyttämään. Oli voimia tai ei, katti on pelkkä oppilas! Myös Murattitassulla oli raivostuttavat hetkensä, mutta sentään hän oli symppis ollessaan kateellinen Kyyhkytassulle silloin tällöin. En saanut kuitenkaan hänestä tarpeaksi paljon irti. Ehkä hänen olisi pitänyt vaikuttaa kirjan keskeisiin kohtauksiin, tai jotain..
Kahdeksan klaanikissan "toinen vaellus" oli aika puuduttavaa luettavaa, varsinkin kun vain Närhisulan kautta saatiin tietää Myrskyklaanin tapahtumista. Kissojen ja majavien väliset kohtaukset olivat muutenkin tavalla tai toisella hirveän noloja. Kuinka suuria majavat edes ovat kissoihin verrattuna? Kirjassa niitä kuvailtiin kissoja suuremmiksi. Taisivat vaellukselle valitut olla pienikokoisia, vai? Ainakin Valkohäntää kuvaillaan Tuuliklaanin kissojen nimien listauksessa pieneksi valkoiseksi naaraaksi.
Synkän Metsän, tai vanhojen kirjojen mukaan Pimeyden metsän kissat olivat käsittelyssä, vihdoin ja viimein. Tähtiklaanin ja Synkän Metsän taistelusta olen tiennyt jo kauan. On todella mukava yllätys, että Viimaturkki sotkettiin mukaan kuvioihin tarpeaksi uskottavasti. On ymmärrettävää, että Viimaturkki on katkera sisarpuolilleen, olisihan hänellä ilman Lehtilammen ja Varissulan suhdetta hyvät välit isäänsä, joka lähinnä yrittää perheellään saada itselleen paremman maineen Tuuliklaanissa ja ylipäätään klaanien keskuudessa.
Kalliosta saatiin lisää tietoa, joka sai mielipiteeni hahmosta muuttumaan positiivisempaan suuntaan. "Minä en ole kenenkään ystävä. Tiedän niin paljon, että se on ystävyydelle liikaa. Ole iloinen siitä, ettei sinun taakaksesi koskaan anneta tälläistä tietoa. Minun kiroukseni on elää ikuisesti tietäen mitä on ollut ja mitä on oleva, voimatta muuttaa mitään", hän sanoo viimeisissä sivuissa Närhisulalle. Ja minä kun pidin häntä tylsänä, rumana vanhuksena.
Entä hahmo, jonka kirja sai huonommaksi? Unikkohalla! Katti tekisi mieli tappaa ja laittaa Synkkään Metsään, sen verran rasittavaa hänen "Marjanenä ei pidä minusta, yhyy!!!"-parkuminen on. On älyttömän helppoa päätellä, ettei Marjanenä tule helposti pääsemään Hunajalehvän kuolemasta yli. Tervetulotoivotukset uudelle inhokkilistan jäsenelle.

Kirjan arvostelu Helsingin uutisissa: http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/513012-kirja-arvio-neljas-oppilas-kiehtoo-mutta-soturikissa-sarja-voisi-myos-uudistua#.WQFk51G4TQk.facebook
"Meillä kaikilla on heikkoutemme. Mutta me voitamme ne. Ja joskus juuri heikkoudet tekevät meistä sen mitä olemme."
— Pitkätähti (Pitkätähden kosto, s. 486)
Kuva
Aurinkomursu
Oppilas
 
Viestit: 20
Liittynyt: 06.12.2016 15:20
Paikkakunta: Turku

Paluu Kirjat

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa